Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο είναι μια αλλαγή που επηρεάζει την καθημερινότητα των παιδιών στον χώρο του σχολείου, αφού πλέον υπάρχουν περισσότεροι καθηγητές, περισσότερα μαθήματα, εξετάσεις, περισσότερες δραστηριότητες και γενικότερα διαφορετική αντιμετώπιση των απαιτήσεων των μαθημάτων.
Η μετάβαση αυτή δεν απασχολεί και δεν επηρεάζει όλα τα παιδιά με τον ίδιο τρόπο. Άλλα παιδιά θα ενταχθούν ομαλά και άλλα λιγότερο ομαλά και αυτό εξαρτάται από πλήθος παραγόντων.
Όταν κάποιος βιώνει μια αλλαγή στη ζωή του βιώνει και διάφορα συναισθήματα. Ένας μαθητής που ξεκινά Γυμνάσιο μπορεί να νιώθει χαρά και ενθουσιασμό αλλά μπορεί να βιώνει άγχος και ανησυχία. Μπορεί να νιώθει αγωνία και περιέργεια ή αδιαφορία και βαρεμάρα. Μπορεί να νιώθει φόβο ή λύπη ή ανυπομονησία.
Όταν βιώνει κάποιος ένα συναίσθημα αυτό μπορεί να επηρεάσει το σώμα του (ταχυκαρδία, πόνος στομάχι κ.α.), τις σκέψεις του (θα τα καταφέρω; θα έχω φίλους;) και τη συμπεριφορά του (μειωμένη διάθεση απομόνωση).
Ας δούμε τι μπορεί να μας βοηθήσει:
Στο σχολείο
- Συζητώ με τον καθηγητή μου ή με τον υπεύθυνο τάξης μου αν κάτι με απασχολεί.
- Μιλάω σε έναν φίλο μου ή μία φίλη μου.
- Συμμετέχω σε προγράμματα του σχολείου μου (Θέατρο, Μουσική κ.α.).
- Σκέφτομαι όμορφες εικόνες, για να διώξω αρνητικές σκέψεις από το μυαλό μου.
- Μετράω από μέσα μου έως το 10, πριν αντιδράσω σε κάτι που με ενοχλεί.
- Ζωγραφίζω, για να ξεχαστώ.
Στο σπίτι
- Συζητώ με τους γονείς μου.
- Ακούω μουσική για να ηρεμήσω.
- Γράφω στο ημερολόγιό μου σκέψεις και συναισθήματα.
- Παίζω μπάλα ή κάνω γυμναστική για να εκτονωθώ.
- Συμμετέχω σε εξωσχολικές δραστηριότητες.
- Διαβάζω ένα βιβλίο ή ένα αγαπημένο κόμικ.
- Οργανώνω το χρόνο μου και τις δουλειές μου, για να μην ξανασυμβεί.
Θυμάμαι ότι :
Η προσπάθεια μετράει!
Δεν είναι απαραίτητο να συμφωνώ με όλους και με όλα!
Κανείς δεν είναι τέλειος!
Μαθαίνω να εμπιστεύομαι τον εαυτό μου!
Μπορώ να τα καταφέρω!
Προσπαθώ για το καλύτερο που μπορώ κι αυτό είναι αρκετά καλό!
Ίλια Χατζή,
Ψυχολόγος MSc- Ψυχοθεραπεύτρια CBT